SYNCHRONISATIE

Net als uzelf (muziekliefhebber, reclamemaker, cineast, auteur/componist,…) onderkent ook CTM het belang en de kracht van muziek. In dit luik staan we graag stil bij de rol die muziek speelt in audiovisuele producties én de rol die CTM speelt in het clearen ervan.

Waar reclamebureaus op zoek zijn naar de ultieme muziek voor hun reclamespot, regisseurs met de

juiste muziek hun beelden extra kracht willen bijzetten en auteurs in het plaatsen van hun songs in externe producties een extra promotiekanaal zien, vormt een muziekuitgever de missing link tussen de verschillende partijen.

Een muziekuitgever kan immers de auteursrechten van een song clearen, waardoor de klant de kans krijgt om de gevraagde song van een auteur te

gebruiken. Dit proces wordt in vaktermen omschreven als synchronisation. Als muziekuitgeverij is CTM Entertainment Belgium gespecialiseerd in het clearen van songs uit de eigen catalogus, maar evengoed in het verkrijgen van muziekrechten van derden via consultancy. Hieronder komt u alles te weten over het belang van muziek in audiovisuele producties en geven we u enkele voorbeelden uit het verleden mee van door ons geclearde tracks.

Music is worth a thousand words

Muziek raakt ons, inspireert, ontroert, troost, verbindt en veel meer. Ze wordt niet voor niets de taal van het hart genoemd. Een taal bovendien, die haast iedereen ter wereld spreekt en begrijpt. De kracht en draagwijdte van muziek zijn dan ook enorm. Los van haar eigen impact en reikwijdte is muziek bovendien ook dé kunstvorm bij uitstek die een belangrijke rol speelt in het alledaagse leven én ter ondersteuning van andere media zoals bijvoorbeeld productiehuizen, reclamebureaus en filmbedrijven.

De rol van een muziekuitgever gaat dan ook verder dan het administreren van haar muziekcatalogus. Ook synchronisatie, ofwel het clearen van muziek in tv-series, reclamespots of films, is een belangrijk onderdeel van de alledaagse activiteiten van elke muziekuitgever, en dus ook van CTM.

Music is worth a thousand words, wordt weleens gezegd, en dat geldt zeker ook bij synchronisatie. Zo speelt muziek een belangrijke rol bij reclame en films en vervult het verschillende functies, bijvoorbeeld het geven van structuur en continuïteit aan audiovisuele

producties. Daarnaast kan muziek door middel van lyrics een emotionele en poëtische aantrekkingskracht uitoefenen, associatieve gevoelens opwekken of simpelweg als entertainer optreden die de missing link vormt tussen de kijker en het medium. Bovendien kan muziek variëren in betekenis afhankelijk van de context, waardoor het des te meer een dankbare tool is voor reclame en film. Creatievelingen kunnen immers een welgekozen betekenis geven aan hun product door muziek op de juiste manier te gebruiken en uit te spelen. Kortom: music is what feelings sound like!

Syncs

Klanten van CTM

Telenet, Weight Watchers, Eyeworks, VTM, The Oval Office, P.A.R.T.S., and many more...